Het Europese Hof van Justitie heeft een verzoek van Nestlé afgewezen om de vorm van een reep KitKat onder het merkenrecht te laten vallen.
Volgens het Hof is de vorm van een KitKat, met z’n vier deelreepjes, niet karakteristiek genoeg, schrijft The Guardian. Nestlé probeerde het Hof ervan te overtuigen dat ook zonder merknaam en zonder rood-witte verpakking een KitKat meteen herkenbaar is, door de vorm.
Concurrent Cadbury, onderdeel van Mondelez, probeerde te verhinderen dat Nestlé de KitKat-vorm mocht registreren in het Verenigd Koninkrijk. De zaak is nu terugverwezen naar de Britse rechter.
Chocoladeoorlog
Nestlé en Cadbury zijn in een soort copyright-vendetta verwikkeld. In 2008 begon Nestlé een rechtszaak om te verhinderen dat Cadbury copyright kreeg op een specifieke kleur paars, die het concern gebruikt voor chocoladeverpakkingen. In 2013 verloor Cadbury inderdaad die zaak. Sindsdien probeert het snoepimperium wraak te nemen op KitKat, één van de merknamen van Nestlé.
Er is ook een twee-repige versie van KitKat, maar daar probeerde Nestlé geen copyright voor aan te vragen. Sinds KitKat in 1935 op de markt kwam in Groot-Brittannië, heeft de chocoladereep ongeveer dezelfde vorm.
Twee jaar later kwam er in Noorwegen een reep op de markt die erg op KitKat lijkt: Kvikk Lunsj (ja, dat betekent 'snelle lunch'). De Noorse reep is inmiddels ook in delen van Groot-Brittannië verkrijgbaar, maar voorlopig lijken de Noren dus veilig voor juridische stappen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl